Вівторок, 26.11.2024, 03:56Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт учителя правознавства Рябухи Миколи Семеновича
Курс валют
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Меню сайту
Категорії розділу
Банк завдань для 9 класу [7]
Банк завдань для 10 класу [5]
Виховна робота [4]
Завдання для олімпіад [14]
Законодавство [6]
Підручники [4]
Плани-конспекти [5]
Презентації [7]
Навчальне відео [3]
Програми [3]
Методичні рекомендації [1]
Завдання по типу ЗНО [2]
Статистика
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 109
Новини

Учителю правознавства


Головна » Файли » Плани-конспекти

Критичне мислення
[ Викачати з сервера (28.8 Kb) ] 04.12.2014, 06:29

                    Шелудьківський ліцей  ім. Ю.Є. Кравцова

                    Зміївської районної ради Харківської області

Адреса досвіду: 63440 с. Шелудьківка, вул. Леніна, 38, тел.0997152882

Автор досвіду: Рябуха Микола Семенович, учитель історії та правознавства Шелудьківського ліцею  ім. Ю.Є. Кравцова   Зміївської районної ради Харківської області, учитель І категорії.

Тема досвіду: “Розвиток критичного мислення на уроках   правознавства ».

 

                                        Базова модель досвіду

 

Актуальність досвіду

               Фундаментальними особливостями сучасного світу є постійні зміни, що прискорюються. Інформація швидко примножується й застаріває, ідеї переосмислюються. І мало володіти одним простим способом мислення, необхідно власне мислення постійно адаптувати до мислення інших, прагнучи до ясності, творчості. Реформаційні процеси в освіті витікають із трансформації самого способу життя світової спільноти й обгрунтовують значущість критичного мислення як актуальної освітньої проблеми.

Як свідчать дослідження, переважна більшість учнів не володіє такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, порівняння . Такий стан речей є загрозою для демократичних перспектив України, спричинює прийняття незважених рішень майбутніми громадянами, наслідки яких обов’язково відіб’ються на наступних поколіннях; зменшує конкурентоспроможність України в світі. Отже, формування основних компетентностей учнів на основі розвитку критичного мислення є надзвичайно актуальною проблемою сучасної освіти.

 

Об’єкт досвіду: розвиток критичного мислення на уроках правознавства.

 

 

Мета досвіду:

 вивчити й узагальнити методи і прийоми розвитку критичного мислення  на уроках правознавства.

 

Теоретична база досвіду:

          теоретичні аспекти критичного мислення за дослідженнями Д. Клустера,

Д. Халпер; виділення показників критичного мислення за працями Р.Пола, Е. Бікнера, Е. Мартіна; визначення та класифікація основних груп компетентностей, що формуються при застосуванні технології розвитку критичного мислення за роботами І.В.Родигіної, О.Овчарук, А.Хуторського; ідеї компетентністного підходу до планування і розробки сучасного уроку на основі інтерактивних технологій з досвіду О.Пометун, О.Данилевської, Вукіної Н.В.; характеристика методів і форм організації навчальної діяльності учнів за технологією критичного мислення  за доробком С.Терно, О.Марченко.

 

Завдання досвіду:

1.Розвивати в учнів уміння критично оцінювати суперечливі моменти розвитку  суспільства.

2.Сприяти вихованню толерантності, терпимості до протилежної точки зору.

3.Розвивати навички критичного мислення інтерактивними методами з метою формування основних груп компетентностей: соціальної, інформаційної, комунікативної.

 

За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний.

 

Про результативність досвіду

          Критичне мислення учнів розвивається шляхом засвоєння розумових навичок виявлення і заперечення припущень; перевірки фактичної точності і логічної послідовності; розгляду контексту; вивчення альтернатив; дослідницьких навичок (спостерігати, описувати, порівнювати, визначати, асоціювати, узагальнювати, прогнозувати, застосовувати).

         Формування основних компетентностей на основі критичного мислення сприяє  продуктивній взаємодії між людьми; полегшує розуміння інших поглядів; дозволяє учням використовувати знання в ситуаціях з високим рівнем невизначеності, протистояти інтелектуальному шахрайству.

         Рівень досягненого за умови систематичної роботи можна поступово підвищувати шляхом створення позитивних умов для розкриття потенціалу у навчальній ( колективна миследіяльність, особистісно – орієнтована взаємодія ) та позанавчальній діяльності, ситуацій успіху та віри в себе. На перших етапах впровадження виявляється підвищення зацікавленості учнів у вивченні предмету, а вчителя – у його викладанні.

 

                  Технології розвитку критичного мислення

        Критичне мислення – це здатність використовувати певні прийоми обробки інформації, що дозволяють отримати бажаний результат. Це наукове мислення, суть якого полягає у прийнятті ретельно обміркованих та зважених рішень стосовно довіри до будь-якого твердження: мусимо ми його прийняти чи відкинути  або відкласти, а також ступінь упевненості, з якою ми це робимо.

               До основних рис критичного мислення відносять наступні вміння: робити логічні висновки; приймати обгрунтовані рішення; давати оцінку позитивних і негативних рис як отриманої інформації, так і самого розумового процесу; бути спрямованим на результат.

Технологія розвитку критичного мислення пропонує набір конкретних методичних прийомів, які потрібні для використання на різних рівнях освіти (від дитячого садочка до ВНЗ), в різних предметних галузях, видах та формах роботи. Технологія розрахована не на запам’ятовування, а осмислений творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та її розв’язання.

 Сучасна освітня технологія розвитку критичного мислення розвязує задачі:

  • освітньої мотивації: підвищення інтересу до процесу навчання та активного сприйняття навчального матеріалу;
  • інформаційної грамотності: розвиток здатності до самостійної аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією будь-якої складності;
  • культури письма: формування навичок написання текстів різних жанрів;
  • соціальної компетентності: формування комунікативних навичок та відповідальності за знання.

Розвиток критичного мислення можливий за виконання наступних умов:

         учителем: прийняття різних ідей і думок; підтримка активності учнів у процесі навчання; підтримка впевненості учнів у тому, що їх зрозуміють; віра в кожного учня;

  • учнями: розвиток впевненості в собі і розуміння цінності своїх ідей та думок; активна участь у навчальному процесі; повага до різних думок.

Основні фази педагогічної технології «Критичне мислення»

  • Виклик
  • Реалізація (осмислення)
  • Рефлексія (самооцінка), або роздуми

          Виклик

  • Актуалізація, відтворення всього, що учень знає (десь щось чув, щось читав тощо) з даної теми. Дуже важливо, щоб учень на цій фазі сам визначав рівень своїх знань.
  • Активізація учня, напрямлена на свідомий, ґрунтовний та критичний підхід до розуміння нової інформації, активна участь у процесі навчання.
  • Формування особистого інтересу до теми з тим, щоб учень сам ставив собі мету навчання.

    Види діяльності учнів: парна та групова мозкова атака, використання ключових слів, перехрещених логічних ланцюжків, поділ на кластери (смислові блоки), конструктивна таблиця “знаємо – хочемо знати - взнали” тощо.

           Реалізація (осмислення)

  • Отримання нової інформації за умови постійної підтримки активності до навчання, інтересу до теми.
  • Осмислення нової інформації: задача вчителя – допомога в усвідомленні учнями власного розуміння матеріалу, сприйманні нового.
  • Співставлення нової інформації з власними знаннями.    
  • Види діяльності учнів: маркування тексту – прийом INSERT, складання таблиць (синтезу, “плюс – мінус – цікаво”, концептуальної таблиці), доповнення таблиці провідних та другорядних питань, робота з двочастинним щоденником тощо.

            Рефлексія (самооцінка), або роздуми

  • Цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації;закріплення нових знань і активна перебудова уявлень у відповідності з новою інформацією.
  • Вироблення відповідного ставлення до матеріалу, що вивчається, виявлення ще незнаного – тем і проблем для подальшої роботи: активне переформулювання отриманої інформації сприяє формуванню особистого ставлення до нових знань.
  • Аналіз всього процесу вивчення матеріалу; обмін думками дає можливість розширити мовний простір і ознайомитись з іншими точками зору.

       Технологія дає вчителю:

  • вміння створювати в класі атмосферу відкритості та відповідального співробітництва;
  • можливість використати модель навчання і систему інших методик, що сприяють розвитку навичок критичного мислення і самостійності у процесі навчання;
  • стати практиком, який вміє грамотно аналізувати свою діяльність;
  • стати джерелом цінної та професійної інформації для інших вчителів.

        Технологія розвитку критичного мислення дає учню:

  • вміння критично мислити;
  • вміння відповідно ставитись до власної освіти;
  • вміння працювати у співробітництві з іншими;
  • бажання і вмінні стати людиною, яка вчиться протягом всього свого життя.

         Види роботи учнів і вчителя

  1. Створення кластера   – смислового блоку на основ і ключових слів з теми

               Знаю

Хочу пізнати

    Пізнав

 

 

 

 

1.Постановка учнями запитань. Цей прийом використовується, зазвичай, під час закріплення знань

 3. Дискусія (від лат. Discussio – розгляд) – обмін думками з певної проблеми.

  1.  

INSERT:

  • Iinteractive – самоактивізація – “v” – вже знав;
  • Nnoting – нова інформація – “+” – нове;
  • Ssystem – системна розмітка  –  “–” – думав інакше;
  • Eeffective – ефективна інформація –  “?” – не зрозумів, є питання;

R, T }- reading and thinking – читання та продумування.

5. Створення сенканіву перекладі з франц. «поетичний п’ятирядник»

6. «Зигзаг», або «Ажурна пилка» -  спосіб обміну інформацією, спосіб опанування великого обсягу інформації.

          Сформовані за допомогою таких прийомів навички критичного мислення забезпечують прийняття найбільш оптимальних рішень у будь-якій професійній сфері, відкритість новим ідеям та знанням

                              Список використаної літератури

 

1.  Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П., Сущенко І.М. Критичне мислення: як цьому     навчати. Науково-методичний посібник /За наук. ред. О.І. Пометун – Харків 2007р. – 190 С.

2.Державний стандарт базової і повної загальної освіти /Історія в школах України.    -2004р. -№2. –С.3.

3. Десятов Д.А. Розвиток умінь та навичок критичного мислення у п’ятикласників / Історія в школах України. -2007р. -№1. – С.3.

4. Марченко О.Г. Формування критичного мислення школярів. –Харків:Основа,2007р.

5. Пометун О.І. Компетентісний підхід в сучасній освіті. –К.,2004р.

6. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007р. – С.142.

6. Родигіна І.В. Компетентністно – орієнтований підхід до навчання. –Харків:     

Основа,2005р.

7. Терно С.О. Критичне мислення: чергова модо чи нагальна потреба? / Історія в школах України. -2007р.- № 4.

8.Тягло О.В. Критичне мислення. – Харків: Основа, 2008.с. 58 – 64.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Плани-конспекти | Додав: MSRabucha
Переглядів: 1978 | Завантажень: 242 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Годинник
Вхід на сайт
Погода
Змиев 
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples